sobota, 14 stycznia 2017

Dieta ketogeneniczna- na czym polega?

źródło

Ostatnio coraz częściej spotykam się z dietą ketogeniczną czyli niskowęglowodanową. Co prawda jeszcze nie miałam okazji jej wypróbować, ale brzmi ciekawie. I ciężko do zrealizowania.

Dieta ketogeniczna polega na maksymalnym ograniczeniu węglowodanów w swoich posiłkach. Jest ich naprawdę niewielka ilość, przeważnie węgle zawarte w jadłospisie pochodzą z zielonych warzyw i produktów zawierających dużą ilość błonnika.

Tak więc trzeba zrezygnować z produktów mącznych (chleb przede wszystkim), kasz i ryżu, słodyczy (wszędzie gdzie jest cukier) mleka oraz wielu innych produktów.

Dieta ketogeniczna jest to dieta, która opiera się na mięsie i tłuszczach. Oczywiście całkowita rezygnacja z węglowodanów nie wchodzi w grę, ale dziennie można ich przyjmować mniej więcej 5% (tłuszcz 80%, białko15%). Czyli bardzo mało.
Dieta ta doprowadza organizm do stanu ketozy, tylko wtedy może dać pożądane efekty.

Co to jest zatem ketoza?
Jest to stan w którym głównym źródłem energii czyli paliwa dla organizmu jest tłuszcz, a nie cukier (węglowodany). Więcej można poczytać o ketozie TUTAJ.


Wejście w stan ketozy trwa około miesiąca. Przez ten czas spożycie tłuszczu wzrasta, a po około czterech tygodniach dostosowuje się go do zapotrzebowania kalorycznego. Inaczej można otrzymać efekt odwrotny do zamierzonego.


Źródłem białka w diecie ketogenicznej m.in jest:
  • wołowina
  • wieprzowina
  • cielęcina
  • jagnięcina 
  • drób (cały kurczak ze skórą)
  • a nawet kiełbasa
  • nabiał w postaci serów, twarogów itd.
Źródłem tłuszczów w diecie ketogenicznej są:
  • tłuszcze zwierzęce (np. boczek, smalec) 
  • jaja
  • ryby
  • oliwa, olej lniany, olej kokosowy
  • oliwki, awokado
  • nasiona sezamu, siemię lniane, orzechy, migdały

Źródłem węglowodanów może być:
  • błonnik w postaci otrębów
  • brokuł, szpinak, pomidory, papryka, dynia
  • owoce takie jak śliwki, maliny, morele, jabłka (niska zawartość węglowodanów)
Jeśli chcecie przykładowy jadłospis diety ketogenicznej można o nim poczytać TUTAJ i TU też.

Nie ma co się męczyć bez powodu, trzeba wiedzieć po co się rezygnuje z określonych produktów.
Jakie zatem daje korzyści dieta ketogeniczna?
  • przede wszystkim spadek poziomu tkanki tłuszczowej (a zazwyczaj to jest priorytet) 
  • lepsza koncentracja i wydajniejsza praca mózgu 
  • pozbycie się nadmiaru wody z organizmu
  • wysoki poziom energii (bez jedzenia co 2-3 godziny)
  • poprawa cery, stanu paznokci i włosów
  • większa siła
  • lepszy sen 
Można być na diecie ketogenicznej i trenować (jednak trzeba przez jakiś czas mieć odpowiednio dopasowane treningi), a nawet startować w zawodach Fitness bikini i innych, ponieważ efekty są super.
Nie zachęcam jednak do samodzielnego komponowania jadłospisu, lepiej zapytać specjalistów ponieważ wchodzenie w stan ketozy nie jest taki łatwy, potrzeba czasu i dużej wiedzy.

Jeśli ktoś chce wiedzieć jak ciężko przechodzi się na dietę ketogeniczną, to polecam zajrzeć na ZSZYWKĘ znajdziecie tam dziewczynę, która jest zachwycona takim trybem życia.

Ja jestem zainteresowana i przerażona jednocześnie.

2 komentarze:

  1. Jasno i fajnie opisane, tak jak powinno być ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przejrzyscie opisane, tak jak poprzednik wspomnial:)

    OdpowiedzUsuń